Met krachttraining voor roeiers (‘KT’) word je sterker, sneller en beter bestand tegen blessures. Dit versterkt je uithoudingsvermogen op het water of op de ergometer, terwijl je geleidelijk je maximale kracht verbetert om het piekvermogen en je krachtplafond te verhogen.

Het piekvermogen en het krachtplafond zijn belangrijk omdat het vergroten van je kracht de hoeveelheid inspanning die per slag nodig is, vermindert. Dit verbetert uiteindelijk ook je uithoudingsvermogen en het langetermijnpotentieel.

Roeiers die niet aan krachttraining doen ontwikkelen zeer waarschijnlijk bewegings- en spieronevenwichtigheden en zijn gevoeliger voor blessures. Veelvoorkomende onevenwichtigheden bij boord- en scull-roeien zijn: dominantie van de quadriceps, spierzwakte van de bilspieren, strakke heupbuigers, thoracale kyfose (afgeronde bovenrug), intern gedraaide schouders en beperkte beweging naar hun ‘zwakke boord’.

Voor de recreatieve roeiers is het aan te raden om niet meer dan 25-30% van je trainingstijd te concentreren op krachttraining, Een krachttraining-sessie voor elke drie op de ergometer.

Zie voor voorbeelden van programma’s voor krachttraining de volgende documenten

Foutje gespot? Aanvullingen aan dit artikel? Jouw eigen kennis delen? Neem contact op met de redactie.

Laatst bijgewerkt op 30/04/2020