Wanneer ik een trainingsprogramma aan het bouwen ben, probeer ik altijd één vraag in mijn gedachten te houden, zal het de boot sneller laten gaan? Dit helpt me elke training zorgvuldig af te wegen, waardoor iedereen van onze prestaties kan profiteren en ik geen trainingen kan doen die de bootsnelheid niet ten goede komen. Studenten hebben een beperkte hoeveelheid tijd. Een goed trainingsschema helpt hen maximaal te profiteren van hun training, zodat ze een goed evenwicht kunnen bewaren tussen hun studie en het roeien.

Hier zijn vijf tips voor het opstellen van een goed trainingsschema voor roeiploegen.

1. Begrijp de tijdschema’s van de roeiers

De roeiers hebben te maken met een heleboel verplichtingen. Daarom moet het aantal geplande trainingssessies zorgvuldig ingepland worden. Het heeft geen zin om een trainingsschema op te stellen met 18 sessies per week, als de roeiers er maar 11 kunnen inplannen. Dit betekent dat roeiers in tijdsnood komen of sessies missen en dat ze niet het trainingsdoel bereiken dat oorspronkelijk was gepland.

2. Flexibiliteit en individualisering

Elke student heeft een ander rooster en verschillende behoeften. Idealiter wil je ervoor zorgen dat elke atleet zijn potentieel bereikt. Daarvoor zullen we rekening moeten houden met hun individuele behoeften.

Wanneer een roeier beperkte tijd beschikbaar heeft, draait het allemaal om slim trainen. Soms kunnen ze fietsen naar colleges die kunnen tellen als een sessie – terwijl ze geen extra tijd gebruiken. Overweeg ook de timing van sessies – is het bijvoorbeeld beter voor de atleet om te trainen voor of na de les?

Ook goed voorbereid eten betekent dat atleten na een sessie de nodige brandstof krijgen, zelfs als ze zich haasten. Tupperware-boxen zijn een must voor elke student of drukke sporter!

3. Fysiologie

Een van de belangrijkste factoren die bijdraagt ​​aan de bootsnelheid is de fysieke capaciteit van de atleet. Om dit te verbeteren, moeten we rekening houden met alle aspecten van de fysiologie. Daarom zal het programma dit weerspiegelen met een goede mix van trainingen op het water, kracht en conditie, ergometer- en cross-trainingssessies. Deze zullen worden ingedeeld om zich op specifieke gebieden van de fysiologie van een atleet te richten om hen te helpen door te bouwen op hun sterke punten en ook om hun zwakke punten te ontwikkelen.

4 – Technische bekwaamheid

Een andere belangrijke factor in bootsnelheid is de technische vaardigheid van een atleet. Je moet onthouden, vooral binnen roeiploegen met veel studenten, dat de meeste atleten nog steeds aan het ontwikkelen zijn. Het is dus is het erg belangrijk om een ​​balans te vinden tussen de fysieke training en hun technische vaardigheden. We gebruiken een goede mix van kleine boten voor technische ontwikkeling en grote boten voor de ontwikkeling van de ploeg, dus het trainingsprogramma moet dit weerspiegelen.

5. Plezier

Sommige trainingen zullen moeilijk en zwaar worden – niet veel mensen vinden het leuk om een ​​2K test op de ergometer te doen. Als je de sessies leuk kunt maken en de atleten kunt motiveren, dan helpt dit om elke sessie te maximaliseren, vooral tijdens de koude wintermaanden. Wees niet bang om in de sportschool te blijven als het weer buiten erg slecht weer is. Je kunt ook binnen een efficiënte training draaien. Het gebruik van gecombineerde slides voor ergometers, kan helpen om de samenhang van de ploeg te verbeteren en tegelijkertijd trainen in slecht weer te voorkomen.

Tot slot

Het heeft geen zin om tijd te besteden aan het zorgvuldig plannen van een trainingsschema als je deze nooit beoordeelt. Vergeet niet om de uitkomsten en doelen te controleren en te beoordelen en eventuele aanpassingen aan te brengen voor het nieuwe seizoenprogramma. Hebben de roeiers hun resultaten bereikt? Zo nee, waarom niet? Wat moet dit seizoen worden aangepast?

Als een roeiers geen voortgang boekt, moeten er gekeken worden naar wat dit zou kunnen veroorzaken. Vaak is het een kwestie van gesprekken voeren om de oplossing te vinden. Soms zijn er andere factoren die hun ontwikkeling beïnvloeden, zoals druk en stres vanuit hun studie. Zodra we deze andere factoren uitsluiten, kunnen we beginnen met het aanbrengen van wijzigingen in hun programma om ontwikkeling te proberen te stimuleren.