We kennen allemaal het beeld van een roeier die op een warme zomerdag ingepakt in regenjassen aan het ergometeren is. Alles om net die paar gram te verliezen en tóch in te kunnen wegen. Een goede voorbereiding is hierin het halve werk. In dit artikel lees je hoe je als lichte roeier op een gezonde manier gewicht kunt verliezen en makkelijker kunt inwegen.

Gezond inwegen

Om te beginnen maar eerst moet je als roeier een lichaamsbouw hebben waarmee je aan de maximale gewichtsvereiste voor roeien kúnt voldoen. Als je lichamelijk op een gezonde manier de grens van 72,5 kilogram kunt halen, ben je helaas niet geschikt als lichte roeier. Als je nadenkt over een selectie voor de lichte sectie en hier over twijfelt, overleg dan met het coachteam.

Om gezond af te vallen mag je maximaal een halve kilo af verliezen.

Roeien verbrandt veel calorieën, maar hardlopen, springtouw, high-impact aerobics en inline skaten behoren tot de hoogste verbranders van calorieën.

Eten

Consumeer gezonde voedingsmiddelen met veel vezels, zoals salades, fruit of groenten. Een open deur: vermijd tegelijkertijd vettig voedsel zoals frites, hamburgers, pizza of nacho’s. Vermijd ook zoute voedingsmiddelen – vooral vlak voor een weging – omdat deze zout ertoe leidt dat je meer water vasthoudt, wat direct voor meer gewicht op de weegschaal zorgt.

Water

Drink een gezonde hoeveelheid water. Je kunt in de verleiding komen om minder water te drinken en daardoor minder te wegen, maar dat helpt je niet om gifstoffen te spoelen en gehydrateerd te blijven. Probeer de hele dag door de helft van je lichaamsgewicht te drinken en drink voldoende als je dorst hebt. Als je meer dan een uur achter elkaar traint, drink dan een sportdrank om ook je elektrolyten aan te vullen.

Volgens een studie gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine, gebruikt ongeveer 63 procent van de lichtgewicht roeiers de inname van water als een manier om gewicht te verliezen. Dit kan echter een gevaarlijk zijn, omdat het betekent dat je vlak voor een race uitgedroogd bent. Blijf kleine hoeveelheden water drinken, zelfs op een weegdag, om gehydrateerd te blijven en uitdroging te voorkomen. Zonder voldoende water kun je niet presteren.

Persoonlijk advies

Geen enkele lichte roeier is hetzelfde, en iedereen heeft zijn eigen manier om op een gezonde manier gewicht te verliezen. Neem voor persoonlijk advies of bij vragen over dit onderwerp altijd contact op met je coachteam of een voedingsdeskundige.

Foutje gespot? Aanvullingen aan dit artikel? Jouw eigen kennis delen? Neem contact op met de redactie.

Laatst bijgewerkt op